Már írtam a projekt menedzserről, ideje megnézni, ki is ez a kulcsszereplő, és mit csinál?
Ahány vállalat, annyi szokás, annyi megnevezés. A projektek koordinálási gyakorlatában többféle szerepfelfogás létezik, és bármelyiket hívhatják – vállalati kultúrától, szabályoktól, eljárásoktól függően - projekt menedzsernek.
- Van, aki tulajdonképpen projekt adminisztrátor, vagyis minden fázisban elkészíti a szükséges dokumentációkat, esetleg jelez, ha valamit kell csinálni, időpontokat egyeztet, stb., vagyis olyan adminisztratív feladatokat hajt végre, amihez nem kell különösebb PM képzettség és tudás.
- Van, akinek lehet, hogy képzettsége is van, de csak projekt monitorként működik, vagyis ellenőrzi, hogy mit történik a tervhez képest, koordinál, áramoltatja az információkat, részt vesz az egyeztetéseken, stb..
- Sok helyen a projekt menedzser IPMA, PMI, vagy egyéb képzettséggel rendelkezik, gyakorlata van PM szoftverek és a vállalati PM rendszer ahsználatában, és főleg ezekre támaszkodva menedzserként működik, vagyis tervez, szervez, ellenőriz, kifelé képviseli a projektet, stb..
- És van, aki elnevezésétől függetlenül, vezeti a projektet, vagyis irányt mutat, hosszútávon tervez és gondolkodik, motivál, inspirál, csapatot épít, stb..
Egy cikk szerint, ha megkérdeznének valakit, hogy kiket tart sikeres, eredményes projekt menedzsernek, és azokra mi jellemző, ilyesmiket mondana:
- Vezetői hozzáállás, viselkedés és készségek
- Jó kommunikációs készségek
- Állhatatosság
- Fókuszáltság
- Motiváció
- Inspirálás
- Cselekvő
- Energikus
Ezek pedig nem azok a szempontok, amiket értékelnek a PM-ek működésekor – főleg nagyvállalatoknál: módszertani ismeretek, eljárások ismerete, projektterv készítés, beszámolók készítése, értekezletek vezetése, szoftver alkalmazások... Ugye?
A szakmában, szakirodalomban is, a projektek sikertényezői közül ma már egyértelműen a projektmenedzser vezetői készségeit tartják fontosnak:
- kommunikációs készség
- eredményorientáltság
- feladatkiosztás és delegálás
- rendszerszemlélet
- információmenedzselés
- konfliktuskezelés
- ügyfélközpontúság
- bizalomépítés
- csapatépítés
- stratégiai gondolkodás
Egy másik cikk szerint mindenképpen projektvezető szükséges, ha:
- a projekt új területekre merészkedik (nem a 20. szoftverfejlesztés, amit sztenderd folyamatként már begyakoroltak), tehát az innovatív szemlélet, kreativitás, kockázatvállalás, vízió fontosabbak, mint a szakmai-technikai ismeretek,
- a csapatban erős egyéniségek vannak, és konfliktusok várhatóak, legalábbis külön erőfeszítés lesz együttműködésre bírni őket,
- a csapatban sok különböző szakma képviselői vannak (interdiszciplináris), és elő kell segíteni a köztük zajló kommunikációt, megértést, kompromisszumkeresést,
- a projekt szoros keretek között (pl. hatósági előírások) kell, hogy működjön, szűk tűréshatár van a határidőkre, minőségre, vagyis várhatóan kreativitásra, új megoldásokra, gyors reagálásokra, döntésekre lesz szükség.
Vállalkozóként tehát az első lépés annak meghatározása, milyen projekt indul, ahhoz milyen vezetés szükséges - és ehhez a szerephez kell keresni a megfelelő embert.
Image courtesy of digitalart at FreeDigitalPhotos.net